Menu
Strona główna
O czego zacząć?
Historia
Budowa
Charakterystyka
Ważne umiejętności
Chwyty
Tabulatura
 
 
 

Jak czytać tabulaturę?

"Tabulatura" może brzmieć niezbyt ciekawie, ale zapewniam cię, że to tylko pozory. Jest to całkiem prosta sprawa.
Dzięki tabulaturze możemy w dość prosty sposób zapisywać dźwięki muzyczne. Zapis tabulatury może wyglądać na przykład jak ten:


E---------------1----
H-------0-------3----
G---------------3----
D---------------4----
A------1---2---------
E-3------------------


Podstawowe oznaczenia

Sześć tradycyjnych poziomych linii reprezentuje sześć strun instrumentu. Jak już zapewne się domyślasz, litery po twojej lewej stronie, oznaczają kolejne, poszczególne struny. Pozioma linia u samej góry odpowiada najcieńszej strunie E1, natomiast ta u samego dołu - najgrubszej E6.

W środku całego zapisu tabulatury znajdują się jeszcze cyfry podpowiadające ci numer progu, na którym należy nacisnąć daną strunę. Jeżeli jakakolwiek cyfra umiejscowiona jest na którejś ze strun, oznacza to, że musisz wydobyć dźwięk właśnie z tej struny.

Poszczególne dźwięki możemy wydobywać dowolnymi palcami - czyli tak, jak jest nam najwygodniej. :-)

Dobrze wiedzieć, że...

  • Tabulaturę zawsze czytamy ze strony lewej do prawej.

  • Cyfra "0" wskazuje nam, aby zagrać pustą strunę, czyli szarpnąć ją bez uprzedniego przyciśnięcia.

E--------------------
H---------0----------
G-----------------0--
D--------------------
A--------------------
E--------------------
  • Cyfry ustawione w pionowej linii oznaczają, że musisz je wszystkie zagrać jednocześnie jako chwyt.

E---------------0----
H---------------2----
G---------------2----
D---------------3----
A--------------------
E--------------------
  • Cyfry ustawione w linii ukośnej podpowiadają ci, aby pociągnąć struny od góry do dołu oddzielnie, ale tak, żeby brzmiały wszystkie razem.

E--------------------
H---------1----------
G--------2-----------
D-------4------------
A------3-------------
E--------------------

Inne techniki

Tabulaturę można rozpisywać na wiele różnych sposobów, zarówno tych trudniejszych jak i bardziej podstawowych.
Przyjrzyj się artykułowi, który masz przed sobą i przekonaj jakie techniki kryje w sobie tabulatura.
Poniższy materiał udostępniony został dzięki: www.gitara-files.prv.pl

Hammer-on
E|--------------|
H|----2-H-3-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Hammer-on - jest to technika polegająca na zagraniu niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką.

Pull-of
E|--------------|
H|----3-P-2-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Pull-of - jest to technika polegająca na zagraniu wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką.

Slide - Wersja I:
E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/(4)----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Slide - jest to technika polegajaca na zagraniu pierwszego dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty. Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.

Slide - Wersja II:
E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/-4-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu palca na odpowiedniu próg, prawą ręką uderzamy określoną strunę kostką, trzymając palec na danym progu (w tym rzypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki).

Slide - Wersja III:
E|----------------|
H|----------------|
G|----4-\-(2)-----|
D|----------------|
A|----------------|
E|----------------|

Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.

Slide - Wersja IV:
E|--------------|
H|--------------|
G|----4-\-2-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki.

Slide - Wersja V:
E|--------------|
H|--------------|
G|------/-6-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy uderzyć prawą ręką daną strunę.

Slide - Wersja VI:
E|--------------|
H|--------------|
G|------6-\-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Jest to zagranie danego dźwięku a następnie zjechanie do nieokreślonego niżej progu.

Bend
       full
  /
  E|------/-------|  
H|-----/--------|
G|---8/---------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Podciągnięcie struny do określonej wysokości: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

 Pre-bend

  full
  |
E|-------|------|
H|-------|------|
G|-------8------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|

Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dźwięku: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

       Pre-bend and release      
     1/4 
         |\     
E|-------|-\---|
H|-------|--\--|
G|-------8---\-|
D|-------------|
A|-------------|
E|-------------|

Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

Pick Slide
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|-----X\-----|
A|-------\----|
E|--------\---|

Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym kierunku.

Tapping 
E|------------|
H|---8-T-12---|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na dwunastym progu strunę H (można też uderzyć a następnie oderwać palec techniką "pull-of"

Vibrato - Wersja I:
   ~~~~~~~~
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na określonym progu. Wykonuje się to dość szybko, rytmicznie.

Vibrato - Wersja II: 
   /\/\/\/\
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Analogicznie do piewszej wersji tyle że podciąganie i opuszczanie struny jest głębsze.

Tryl 
tr.
E|------------|
H|-----5-(6)--|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of.

Rake 
E|------------|
H|------5-----|
G|-----X------|
D|----X-------|
A|------------|
E|------------|

Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku

Natural harmonic 
 Harm.
E|-----12-----|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec (nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu.

Muffed strings 
E|------------|
H|-----X------|
G|-----X------|
D|-----X------|
A|-----X------|
E|------------|

Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając) a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk.

Palm Muting 
     P.M.---|
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|---0-0-0-0--|

Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając ją blisko mostka i jednocześnie uderzając kostką.

Tremolo bar
       -1  +1         
E|------------|
H|------------|
G|--8---------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia wibratora o określoną wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.

Kostkowanie na dół 
 -
  E|------------|  
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Kostkowanie na dół - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun basowych (z góry do dołu).

Kostkowanie do góry 
^
  E|------------|  
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|

Kostkowanie do góry - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun wiolinowych (z dołu do góry).

 
 
© 2007GuitarSite
Freelance Web Designer