Sześć tradycyjnych poziomych linii reprezentuje sześć strun instrumentu. Jak już zapewne się domyślasz,
litery po twojej lewej stronie, oznaczają kolejne, poszczególne struny. Pozioma linia u samej góry odpowiada najcieńszej strunie E1, natomiast ta u samego dołu
- najgrubszej E6.
W środku całego zapisu tabulatury znajdują się jeszcze cyfry podpowiadające ci
numer progu, na którym należy nacisnąć daną strunę. Jeżeli jakakolwiek cyfra umiejscowiona
jest na którejś ze strun, oznacza to, że musisz wydobyć dźwięk właśnie z tej
struny.
Poszczególne dźwięki możemy wydobywać dowolnymi palcami - czyli tak, jak jest nam najwygodniej. :-)
Dobrze wiedzieć, że...
E--------------------
H---------0----------
G-----------------0--
D--------------------
A--------------------
E--------------------
E---------------0----
H---------------2----
G---------------2----
D---------------3----
A--------------------
E--------------------
-
Cyfry ustawione w linii ukośnej podpowiadają ci, aby pociągnąć struny od góry do dołu oddzielnie, ale tak, żeby brzmiały wszystkie razem.
E--------------------
H---------1----------
G--------2-----------
D-------4------------
A------3-------------
E--------------------
Inne techniki
Tabulaturę można rozpisywać na wiele różnych sposobów, zarówno tych trudniejszych jak i bardziej podstawowych.
Przyjrzyj się artykułowi,
który masz przed sobą i przekonaj jakie techniki kryje w sobie tabulatura.
Poniższy materiał udostępniony został dzięki: www.gitara-files.prv.pl
Hammer-on
E|--------------|
H|----2-H-3-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Hammer-on - jest to technika polegająca na zagraniu
niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak
aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką.
Pull-of
E|--------------|
H|----3-P-2-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Pull-of - jest to technika polegająca na zagraniu
wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak
aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką.
Slide - Wersja I:
E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/(4)----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Slide - jest to technika polegajaca na zagraniu pierwszego
dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę
do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to
podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty.
Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny.
Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.
Slide - Wersja II:
E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/-4-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu
palca na odpowiedniu próg, prawą ręką uderzamy określoną
strunę kostką, trzymając palec na danym progu
(w tym rzypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk
jest wydobywany z użyciem prawej ręki).
Slide - Wersja III:
E|----------------|
H|----------------|
G|----4-\-(2)-----|
D|----------------|
A|----------------|
E|----------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg
(w tym przypadku z czwartego na drugi).
Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny.
Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.
Slide - Wersja IV:
E|--------------|
H|--------------|
G|----4-\-2-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg
(w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu
uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany
z użyciem prawej ręki.
Slide - Wersja V:
E|--------------|
H|--------------|
G|------/-6-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec
lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej
strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy
uderzyć prawą ręką daną strunę.
Slide - Wersja VI:
E|--------------|
H|--------------|
G|------6-\-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Jest to zagranie danego dźwięku a następnie
zjechanie do nieokreślonego niżej progu.
Bend
full
/
E|------/-------|
H|-----/--------|
G|---8/---------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend
full
|
E|-------|------|
H|-------|------|
G|-------8------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dźwięku:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend and release
1/4
|\
E|-------|-\---|
H|-------|--\--|
G|-------8---\-|
D|-------------|
A|-------------|
E|-------------|
Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i
opuszczenie o odpowiednią wartość:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pick Slide
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|-----X\-----|
A|-------\----|
E|--------\---|
Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym
kierunku.
Tapping
E|------------|
H|---8-T-12---|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą
czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu
struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na
dwunastym progu strunę H (można też uderzyć a następnie
oderwać palec techniką "pull-of"
Vibrato - Wersja I:
~~~~~~~~
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na
określonym progu. Wykonuje się to dość szybko, rytmicznie.
Vibrato - Wersja II:
/\/\/\/\
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Analogicznie do piewszej wersji tyle że podciąganie
i opuszczanie struny jest głębsze.
Tryl
tr.
E|------------|
H|-----5-(6)--|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of.
Rake
E|------------|
H|------5-----|
G|-----X------|
D|----X-------|
A|------------|
E|------------|
Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką
kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku
Natural harmonic
Harm.
E|-----12-----|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec
(nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i
kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu.
Muffed strings
E|------------|
H|-----X------|
G|-----X------|
D|-----X------|
A|-----X------|
E|------------|
Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu
palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając)
a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk.
Palm Muting
P.M.---|
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|---0-0-0-0--|
Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając
ją blisko mostka i jednocześnie uderzając kostką.
Tremolo bar
-1 +1
E|------------|
H|------------|
G|--8---------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia
wibratora o określoną wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Kostkowanie na dół
-
E|------------|
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Kostkowanie na dół - czyli kostką uderzamy w strunę
od strony strun basowych (z góry do dołu).
Kostkowanie do góry
^
E|------------|
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Kostkowanie do góry - czyli kostką uderzamy w strunę
od strony strun wiolinowych (z dołu do góry).